Strategia WZD Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności na lata 2020-2024
Działania WZD są spójne z misją i strategią Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu w zakresie kształcenia studentów na odpowiednio wysokim poziomie, gwarantującym możliwość zasilana przez nich przyszłych kadr szeroko rozumianej gospodarki żywnościowej i biogospodarki. W tym celu WZD za szczególnie istotne uważa powiązanie innowacyjnej dydaktyki zarówno z rozwojem badań naukowych w obszarach biotechnologii, przetwórstwa żywności, zapewnienia jakości żywności i żywienia, korespondujących z realną poprawią jakości życia społeczeństwa, jak i z praktycznymi potrzebami otoczenia gospodarczego oraz rynku pracy.
Cel strategiczny 1.
Systematyczna analiza oferty dydaktycznej oraz jej dostosowywanie do zmieniających się uwarunkowań rynku pracy. Doskonalenie procesu kształcenia, z ukierunkowaniem na budowanie potrzeb samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie. Indywidualizacja procesu kształcenia.
- doskonalenie kształcenia zgodnego z profilem naukowo-badawczym wydziału,
- systematyczne dostosowywanie oferty studiów do potrzeb rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia praktycznego,
- wprowadzanie innowacyjnych metod dydaktycznych, w tym metod pracy zespołowej, indywidualnej oraz rozwijających kompetencje „miękkie”
(m.in. tutoring, mentoring, PBL, design thinking, grywalizacja), aplikowanie o zakup programów dydaktycznych
- zwiększanie udziału w procesie kształcenia wykwalifikowanych specjalistów z kraju i zagranicy,
- zwiększenie zaangażowania studentów w projekty badawcze realizowane w jednostkach, wsparcie w procesie aplikowania o udział w programach (np. program MNiSW „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”, „Magistrant wdrożeniowy na UPWr, Młode umysły – Young Minds Grant)
- doskonalenie procesu zdalnego kształcenia z uwzględnieniem wykorzystania wydziałowej platformy edukacyjnej – filmy dydaktyczne
- pozyskiwanie środków finansowych na realizację projektów edukacyjnych
Cel strategiczny 2.
Zwiększenie stopnia umiędzynarodowienia wydziału w obszarze dydaktyki
- rozszerzanie oferty przedmiotów w języku angielskim na studiach I i II stopnia
- zwiększenie mobilności studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych w ramach międzynarodowych programów dydaktycznych,
- poszerzanie umiejętności językowych i interkulturalnych pracowników wydziału -
- aplikowanie o środki na przygotowanie kadry dydaktycznej oraz stworzenie, wdrożenie i przeprowadzenie międzynarodowego programu kształcenia przeznaczonego dla studentów i/lub doktorantów z zagranicy w programie.
Cel strategiczny 3.
Podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej w zakresie kształcenia.
- rozpoznawanie potrzeb kadry dydaktycznej w zakresie rozwijania kompetencji
- pozyskiwanie środków na udział kadry dydaktycznej w szkoleniach z zakresu nowoczesnych metod dydaktycznych,
Cel strategiczny 4.
Realizacja zadań edukacyjnych popularyzujących wiedzę. Usprawnienie komunikacji międzypokoleniowej.
- udział w cyklicznych imprezach promujących wydział i uczelnię, przeznaczonych dla różnych grup docelowych (np. Festiwale Nauki, Dni Przyrodników, Europa na widelcu, Święto Sera i Wina itp.),
- poszerzanie oferty edukacyjnej dla dzieci i młodzieży, popularyzującej nauki przyrodnicze i markę wydziału
- przygotowanie cyklu atrakcyjnych, poruszających aktualne zagadnienia naukowe, wykładów/warsztatów dla uczniów szkół ponadpodstawowych, w tym również możliwych do przeprowadzenia zdalnie.
Cel strategiczny 5.
Wzmocnienie rzeczywistych relacji z otoczeniem gospodarczym.
- aktywne podtrzymywanie współpracy z dotychczasowymi, a także pozyskiwanie nowych partnerów z branży przemysłów rolno-spożywczych, biotechnologicznych oraz ochrony zdrowia,
- zasięganie opinii pracodawców w zakresie modyfikacji i realizacji programów studiów,
- zwiększenie udziału praktyków w procesie kształcenia.