Strategia rozwoju

Strategia WZD Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności na lata 2020-2024

Działania WZD są spójne z misją i strategią Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu w zakresie kształcenia studentów na odpowiednio wysokim poziomie, gwarantującym możliwość zasilana przez nich przyszłych kadr szeroko rozumianej gospodarki żywnościowej i biogospodarki. W tym celu WZD za szczególnie istotne uważa powiązanie innowacyjnej dydaktyki zarówno z rozwojem badań naukowych w obszarach biotechnologii, przetwórstwa żywności, zapewnienia jakości żywności i żywienia, korespondujących z realną poprawią jakości życia społeczeństwa, jak i z praktycznymi potrzebami otoczenia gospodarczego oraz rynku pracy.

Cel strategiczny 1.

Systematyczna analiza oferty dydaktycznej oraz jej dostosowywanie do zmieniających się uwarunkowań rynku pracy. Doskonalenie procesu kształcenia, z ukierunkowaniem na budowanie potrzeb  samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie. Indywidualizacja procesu kształcenia.

  • doskonalenie kształcenia zgodnego z profilem naukowo-badawczym wydziału,
  • systematyczne dostosowywanie oferty studiów do potrzeb rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia praktycznego,
  • wprowadzanie innowacyjnych metod dydaktycznych, w tym metod pracy zespołowej, indywidualnej oraz rozwijających kompetencje „miękkie”

(m.in. tutoring, mentoring, PBL, design thinking, grywalizacja), aplikowanie o zakup programów dydaktycznych

  • zwiększanie udziału w procesie kształcenia wykwalifikowanych specjalistów z kraju i zagranicy,
  • zwiększenie zaangażowania studentów w projekty badawcze realizowane w jednostkach, wsparcie w procesie aplikowania o udział w programach (np. program MNiSW „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”, „Magistrant wdrożeniowy na UPWr, Młode umysły – Young Minds Grant)
  • doskonalenie procesu zdalnego kształcenia z uwzględnieniem wykorzystania wydziałowej platformy edukacyjnej – filmy dydaktyczne
  • pozyskiwanie środków finansowych na realizację projektów edukacyjnych

Cel strategiczny 2.

Zwiększenie stopnia umiędzynarodowienia wydziału w obszarze dydaktyki

  • rozszerzanie oferty przedmiotów w języku angielskim na studiach I i II stopnia
  • zwiększenie mobilności studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych w ramach międzynarodowych programów dydaktycznych,
  • poszerzanie umiejętności językowych i interkulturalnych pracowników wydziału -
  • aplikowanie o środki na  przygotowanie kadry dydaktycznej oraz stworzenie, wdrożenie i przeprowadzenie międzynarodowego programu kształcenia przeznaczonego dla studentów i/lub doktorantów z zagranicy w programie.

Cel strategiczny 3.

Podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej w zakresie kształcenia.

  • rozpoznawanie potrzeb kadry dydaktycznej w zakresie rozwijania kompetencji
  • pozyskiwanie środków na udział kadry dydaktycznej w szkoleniach z zakresu nowoczesnych metod dydaktycznych,

Cel strategiczny 4.

Realizacja zadań edukacyjnych popularyzujących wiedzę. Usprawnienie komunikacji międzypokoleniowej.

  • udział w cyklicznych imprezach promujących wydział i uczelnię, przeznaczonych dla różnych grup docelowych (np. Festiwale Nauki, Dni Przyrodników, Europa na widelcu, Święto Sera i Wina itp.),
  • poszerzanie oferty edukacyjnej dla dzieci i młodzieży, popularyzującej nauki przyrodnicze i markę wydziału
  • przygotowanie cyklu atrakcyjnych, poruszających aktualne zagadnienia naukowe, wykładów/warsztatów dla uczniów szkół ponadpodstawowych, w tym również możliwych do przeprowadzenia zdalnie.

Cel strategiczny 5.

Wzmocnienie rzeczywistych relacji z otoczeniem gospodarczym.  

  • aktywne podtrzymywanie współpracy z dotychczasowymi, a także pozyskiwanie nowych partnerów z branży przemysłów rolno-spożywczych, biotechnologicznych oraz ochrony zdrowia,
  • zasięganie opinii pracodawców w zakresie modyfikacji i realizacji programów studiów,
  • zwiększenie udziału praktyków w procesie kształcenia.